3 jan 2012

Välkommen...

till familjen L!















söndag 16 maj 2010

Jag blir så ledsen


När man tror att man är på väg tillbaka så blir det förstås bakslag. Kände mig stark i några dagar, men det gick snabbt över.
Jag blir så ledsen ibland. Så där ledsen att allt blir målat i svart och det finns inget positivt att greppa tag i. Och det går inte att stoppa. Igår var en sån kväll. Det började egentligen när jag och E såg en gripande film. Efter filmen så sköljdes det en våg av sorg över mig.

Tanken på att Saga verkligen har en sjukdom går inte att hantera då. Det är jobbigt att veta att Saga inte har en skada. Utan hon har en sjukdom som innebär att det ständigt pågår en process i hennes kropp som inte är funktionell. Så frågan blir. När? När kommer hennes utveckling att börja gå tillbaka? Så länge vi märker att utvecklingen går framåt så kan vi vara någorlunda lugna. Men en dag kommer vi att se att hon inte längre lär sig nya saker. Det går inte att veta när det kommer att ske. Men från den dagen vet vi att hon inte kommer att utvecklas mer. Det kanske står stilla ett tag. Sen kommer hon att börja förlora sina kunskaper och färdigheter bit för bit. Förmågor som hon har kämpat hårt för att klara av.

Igår satt Saga vid matbordet och försökte berätta något för storasyster M. Efter att ha sagt syrrans namn tre gånger svarar hon.
M: -Ja, vad är det min lilla vän.
Saga bara tittar på M och är tyst. Jag ser på henne att hon skulle så gärna vilja berätta någonting men kan bara titta och försöka berätta med blickar.

Med sitt kroppsspråk visar Saga tydligt vad hon vill. Men tänk om hon aldrig kommer att kunna berätta vad hon känner eller tänker.

3 kommentarer:

  1. Uppskatta de små glädjeämnena i vardagen. Hur framtiden blir kan ingen veta. Styrkekramar från familjen S!

    SvaraRadera
  2. Min vän.
    Vet inte vad jag ska säga, kan inte säga något som får dig att må bättre. Ingen vet hur ni har det, kan på ett sett förstå, men ändå inte. Våra barn har så olika handikapp.

    Men det där med talet förstår jag dig helt och fullt. Många är dom gånger då jag önskat att Filip skulle kunna prata. Han kan förmedla sig väldigt bra med sitt kroppsspråk och sina andra läten MEN pratet. Åh va allt skulle kännas enklare, inbillar jag mig. Jag skulle, på svaret jag får av honom, mera kunna förstå/få reda på vilken nivå han befinner sig på.
    Många år hoppades vi, det kanske kommer. Han låter ju (ska gudarna veta) kan säga mamma, pappa, kaka, bada mm så varför? kan han inte säga något mer. Men som sagt, nu är han 8 år och jag har väl mer eller mindre börjat tänka att, det blir nog inget tal.....

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. josephine strand1 april 2011 kl. 18:15

    hej. jag skriver ett arbete om Sallas sjukdom och skulle mer en gärna vilja ha kontakt med dig. Då jag gärnaskulle vilja får reda på lite mera om er lilla tjej, och hur ni ser på hennes framtid mm. Skulle bli super glad om du ville kontakta mig på josephine_strand@hotmail.com

    Med Vänlig Hälsning Josephine Strand

    SvaraRadera