3 jan 2012

Välkommen...

till familjen L!















söndag 17 oktober 2010

Jag blev som sagt inspirerad...


... när jag var hos logopeden sist.

Det vi kom fram till var att vi hade en mängd bilder som låg i en hög som kändes oöverkomlig. Så vi kom fram till att dom måste struktureras upp på något sätt för att vi och Saga ska kunna använda dom.

Tidigare hade Saga en egen PECS-pärm (picture exchange communication system). I korta drag: för att få någonting måste du ge någonting. Ett kommunikationsutbyte med hjälp av bilder helt enkelt. Men Saga har aldrig använt sina bilder på det sättet eftersom hon utan större problem blir förstådd med sitt kroppsspråk och dom ord och tecken hon kan.

Men sett i ett längre perspektiv så vill vi att bilderna ska finnas kvar i hennes liv. Det kan komma en dag då hon kan behöva bilder som kommunikationsmedel. Så jag gjorde en ny pärm där bilderna är inplacerade i grupper som ex. olika matsituationer, i badrummet, uteaktiviteter och inneaktiviteter. Bilderna sitter fast med karborrband och bakom varje bild finns en likadan svartvit bild för att enkelt återplacera borttagen bild.

Dom är överkomliga och kan användas på massor av olika sätt! Nu måste vi bara komma igång med att få med bilderna i vår vardag. Det är vi tyvärr dåliga på måste jag erkänna...

... men jag är riktigt nöjd med resultatet!

6 kommentarer:

  1. Du e så duktig!
    Blir lite avundsjuk. Som vi har försökt med dessa bilder och olika pärmar, men inget funkar.
    Det här låter ju kanon, den måste jag få spana in och ev. kopiera.....

    Idag efter fritids åkte Filip till korttids, så nu är det några dagar utan han här.

    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Klart du ska kolla in pärmen. Skulle vara kul om den funkar för er mé!

    Hoppas allt är bra med er.

    Funderar på att titta in hos er den sön den 31 okt...

    Vi hörs! KRAM KRAM /LL m. fam

    SvaraRadera
  3. Ser ju riktigt bra ut! Mycket imponerande. Hoppas den funkar bra för lilla prinsessan.

    Saknar er alla!

    Kram morbror A

    SvaraRadera
  4. Kära lillebror!

    Vi saknar dig också. Det vet du.

    KRAM/ Siss o co

    SvaraRadera
  5. Halloj! =)
    Vilken bra bok!!!! Detta måste jag också få till!
    Fick du hjälp med själva utformningen av habiliteringen eller?

    MVH
    Stina Nilsson

    SvaraRadera
  6. Hej Stina!!

    Tack!!

    Jag gjorde den helt själv. Som tur är har jag både kopiator och lamineringsmaskin på jobbet.

    Du ska få se den när vi träffas :)

    Vi hörs!! //LL

    SvaraRadera